Monday, June 27, 2011

SEKOLAH MENENGAH SALEHA. HIGHLANDS INTERNATIONAL BOARDING SCHOOL (HIBS) GENTING HIGHLANDS. TATABAHASA. SPM. F5S @ F5A.

                                                                          TATABAHASA

Tukar ayat aktif di bawah ini kepada ayat pasif.

1.   Vie Eik memancing ikan di sungai itu.

2.   Kwan How dengan adiknya membasuh kereta Ferrari abangnya.

3.   Wei Khang memasak makanan untuk kawan-kawannya yang datang dari China.

4.   Rajkumar menyuruh adiknya membaca buku sejarah.

5.   Zahid mengangkat  kerusi yang baru dibeli oleh bapanya.

6.   Nur Aiman menarik tali yang sangat panjang itu.

7.  Kwan How dan Jackie Chan makan roti canai di Gohtong Jaya.

8.   Kai Yun memarahi adiknya yang suka bermain air itu.

9.   Soon Sing membawa Lady Gaga ke majlis jamuan makan itu.

10.  Guang Yao menolak kereta abangnya yang rosak.

11.  Wei Sheng membelah buah nangka yang sudah masak itu.

12.  Ee  Tem membaca buku sejarah yang baru dibeli itu.

13.  Pelajar Sekolah Menengah Saleha  termasuk Yee Hung memotong rumput yang sudah panjang.

14.  Chee Renn membaiki telefon bimbitnya yang rosak itu.

15.  Song Seng mengikat anjingnya yang nakal itu.

16.  Wee Wee memberikan wang perubatan itu kepada doktor gigi.

17.  Vin Kee melukis gambar pemandangan yang sangat cantik.

18.  Jack Ping  membersihkan bilik perpustakaan yang baru dicat.

19.  Ler Siao berjaya menangkap harimau yang sangat ganas itu.

20.  Soon  Seng menyirami sayur-sayuran yang ditanam oleh ibu bapanya.

21.  Saya mengecat bilik tidur yang baru itu.

22.  Saya membersihkan kereta Lexus  yang baru dibeli itu.

23.  Kami membersihkan bilik yang dipenuhi tin kosong itu.

24.  Kita wajar menebang pokok-pokok yang sudah mati.

25.   Aku tidak akan membasuh kereta kamu,

26.   Saya mengajar adik membaca buku itu.

27.   Saya pergi memancing dengan Song Sing.

28.   Saya membaca akhbar harian itu.

29.   Saya dan Soong Sing menulis rumusan itu.

30.   Kami akan membakar ikan yang baru ditangkap itu.      

No comments:

Post a Comment